Home » Actueel » Digitale dienstverlening, omnichannel, mijnservices, mensgericht inclusieve dienstverlening

Digitale dienstverlening, omnichannel, mijnservices, mensgericht inclusieve dienstverlening

Het aftellen is begonnen. Na een aarzelend begin is de verkiezingscampagne nu vol op stoom. Na 29 oktober weten we meer. Maar hoe kijken de politieke partijen eigenlijk naar de digitale overheid en informatiesamenleving en de rol van gemeenten. Telengy-collega’s hebben samen met digitale hulpmiddelen de partijprogramma’s doorgenomen. Onderstaand een samenvatting. Je kunt natuurlijk ook zelf de partijprogramma’s er op naslaan of gebruik bijvoorbeeld deze omgeving.

In de partijprogramma’s van de partijen die mee willen doen aan de Tweede Kamerverkiezing 2025 wordt het volgende vermeld over digitale dienstverlening, omnchannel, mijnservices en mensgerichte inclusieve dienstverlening. 

  • De meeste partijen erkennen dat de digitalisering van de overheid voordelen biedt, maar ook risico’s van uitsluiting. Er is brede consensus dat mensen met beperkte digitale vaardigheden of beperkingen niet aan hun lot gelaten mogen worden. 
  • Centraal staat dat dienstverlening voor inwoners duidelijk, toegankelijk, begrijpelijk moet zijn – dus mensgericht. 
  • Er lijkt ook een groeiende maatschappelijke / politieke impuls om meer aandacht te geven aan digitale toegankelijkheid, standaardnormen, en toezicht op naleving. 
  • Partijen verschillen in ambitie (bijv. Volt wil 100% overheidswebsites toegankelijk maken, VVD wil dat ook, maar staat minder expliciet op tijdpad; GroenLinks–PvdA wil internet als basisvoorziening). 

Dit betekent voor de informatievoorziening bij gemeenten:  

  • Gemeenten moeten voldoen aan de wetgeving rond digitale toegankelijkheid (Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid, Europese normen etc.). ICTMagazine.nl+4VNG+4VNG+4
  • Er is een stijgende druk van burgers, instellingen én politiek op inclusieve dienstverlening: zowel digitaal als niet-digitaal. Eén principe is: “digitaal waar mogelijk, fysiek/anders waar nodig.” (Keuzevrijheid) (is in programma’s terug te vinden)
  • Nieuwe en strengere EU-wetten rondom digitale diensten, privacy, gegevensuitwisseling, interoperabiliteit etc., plus nieuwe regelgeving op het vlak van toegankelijkheid voor producten/diensten buiten enkel overheidswebsites/apps. Digitale Overheid+1
  • Gemeenten ervaren knelpunten qua capaciteit, kennis, middelen om dit allemaal goed te regelen – zowel voor implementatie als beheer & onderhoud. VNG signaleert verschillen tussen gemeenten qua technische haalbaarheid en content/organisatie. VNG+1