Het welbekende verjaardagsfeestje. Ik sta met een taartje in mijn hand, mond net vol, en voel twee tikjes op mijn schouder. Twee nieuwsgierige ogen kijken me aan:
“Jij werkt toch in de IT-sector?”
Ik twijfel even. Want ja… en nee.
“Ik werk in de informatievoorziening voor de lokale overheid. En daarmee bedoel ik niet dat ik inwoners, bestuurders of ambtenaren direct van informatie voorzie. Wat ik wél doe, is meedenken over hoe we informatie slim, rechtmatig, veilig en betrouwbaar kunnen organiseren.”
Mijn gesprekspartner fronst.
“Aha… dus je doet iets met computers?”
Ik glimlach.
“Ja, ook. Maar vooral iets met mensen, processen en beleid.”
Onze wereld
De wereld van gemeentelijke informatievoorziening is er één van balanceren. Tussen wetgeving en uitvoering. Tussen digitale ambities en praktische haalbaarheid. Tussen privacy en transparantie. Voorbeelden?
1. Digitale transformatie & organisatieontwikkeling
We helpen gemeenten bij hun digitale transformatie, hoe richt je de organisatie zo in dat digitalisering echt bijdraagt aan betere dienstverlening en de primaire taken van een gemeente? Dat begint bij visie en strategie, maar vertaalt zich snel naar de praktijk, denk aan:
- kwartiermakersrollen voor informatiemanagement;
- procesoptimalisatie rond zaakgericht werken;
- of het aanbesteden van een nieuw VTH-systeem voor de inrichting van Digitaal Stelsel Omgevingswet.
We brengen structuur aan in verandering, zodat techniek ondersteunend is aan beleid én mens.
2. Informatievoorziening en datakwaliteit
Goede beslissingen vragen om goede data. Daarom begeleiden we gemeenten bij het inrichten van hun informatievoorziening: van functioneel beheer, gegevensmanagement en recordmanagement.
We helpen bij het inkopen en implementeren van zaaksystemen, de inrichting van datahuishouding en de borging van datakwaliteit. Want een gemeente die grip heeft op informatie, kan beter sturen, samenwerken en verantwoorden.
3. Wet- en regelgeving & verantwoording
De digitale overheid verandert continu. Nieuwe (Europese) wetten, nieuwe verplichtingen. Wij helpen gemeenten bij de vertaalslag van regelgeving naar praktijk, van Omgevingswet tot Woo, Wmebv, Bdto, NIS2, AVG en eIDAS 2.0.
We versterken informatieveiligheid en zorgen dat organisaties compliant zijn zonder te verstikken in procedures.
4. Dienstverlening & inwonergerichte innovatie
En uiteindelijk draait het om de inwoner. We ondersteunen gemeenten bij het verbeteren van hun dienstverlening, bijvoorbeeld met pilots voor datagedreven beleid, het optimaliseren van klantreizen of het onderzoek naar overheidsbrede loketten en proactieve dienstverlening.
Informatietechnologie die werkt, begint bij begrijpen wat inwoners écht nodig hebben.
Tot slot
We werken uitsluitend voor de lokale overheid, voornamelijk voor gemeenten. Dáár ligt ons hart. Tussen beleid, uitvoering en I(C)T, dáár bouwen we aan vertrouwen, structuur en vernieuwing. Dus als iemand me de volgende keer vraagt:
“Jij werkt toch in de IT?”
Dan zeg ik volmondig:
“Ja en nog veel meer.”
Want het is een verjaardag en geen artikel voor de nieuwsbrief.