Home » Actueel » Eigen Verklaringen Rijbewijs onnodig bij gemeenteloket

Eigen Verklaringen Rijbewijs onnodig bij gemeenteloket

Gemeenten krijgen jaarlijks circa 600.000 onnodige klantcontacten voor het aanvragen van een Eigen Verklaring Rijbewijs. De aanvrager heeft hierbij nog steeds last van het kastje-naar-de-muur-syndroom. Het formulier koop je bij de gemeente, terwijl de aanvraag door het CBR behandeld wordt.

In het verleden was het verplicht een uittreksel GBA te overleggen samen met de aanvraag en daarmee was het gemeenteloket een logische plaats voor het kopen van de aanvraag. Inmiddels is het meeleveren van het uittreksel GBA niet meer nodig en is de meerwaarde voor een (digitale) gang naar het gemeentehuis nihil. Sterker nog, het kost de aanvrager veelal meer geld. De vaste prijs voor een aanvraag Eigen verklaring rijbewijs bedraagt € 23,40 euro (prijspeil 2012), terwijl de prijs per gemeente verschilt tussen € 22,- en € 34,-. Verder is de aanvrager verplicht het formulier per post te verzenden. Dit blijkt uit onderzoek onder 153 gemeenten, uitgevoerd door Telengy.

De 153 deelnemende gemeenten aan het onderzoek hebben gezamenlijk 91.620 Eigen Verklaringen Rijbewijs in 2011 afgegeven. Gezamenlijk hebben deze gemeenten 3.687.315 inwoners. In 2011 heeft het CBR bijna 600.000 aanvragen Eigen Verklaringen Rijbewijs in behandeling genomen (596.728 aanvragen in 2011, bron CBR). Meer onderzoeksmateriaal is als bijlage beschikbaar.

Iedereen die rijexamen doet bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) moet een Verklaring van Geschiktheid hebben. Een Verklaring van Geschiktheid wordt aangevraagd door het insturen van een formulier Eigen Verklaring naar het CBR. Dat is een formulier met vragen over de lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Het formulier is met name te koop bij de gemeente.

Met het ontwikkelen van de e-overheid zou het natuurlijk ook heel anders kunnen. Een digitaal formulier met DigiD, eventueel met DigiD-machtigen voor de rijschoolhouder of de arts in verband met de gezondheidsverklaring, de voortgang kan de aanvrager volgen via MijnOverheid of MijnCBR. Dit scheelt de aanvrager een gang naar de gemeente en de brievenbus. Gemeenten hebben op jaarbasis 600.000 klantcontacten minder af te handelen, waarvan de meerwaarde ook nog eens nihil is.