Home » Actueel » Uden op weg naar excellente dienstverlening

Uden op weg naar excellente dienstverlening

Telengy-adviseur Peter ter Telgte is programmamanager Dienstverlening bij de gemeente Uden. Met één muisklik worden de Udense burgers en bedrijven geholpen in het regeldoolhof van de overheid. Als de burger verstrikt raakt in regels kan dit gemeld worden en wordt hij verder geholpen. “Uniek in Nederland is dat de burger niet verstrikt raakt op de website. Dit door een prominente knop”, aldus wethouder Peerenboom. De gemeente Uden heeft de afgelopen jaren al een flinke slag gemaakt in de verbetering van haar dienstverlening. “In feite is dit een sluitstuk. Als burgers nu nog vastlopen, de communicatie niet helder is of verstrikt raken in regels, gaan we daar wat aan doen om ze toch verder te helpen.”

Passende oplossing

Op de site van de gemeente Uden is het meldpunt via de knop ‘verstrIKt’ eenvoudig te vinden. Met de melding komt de vraag centraal te staan. Wethouder Peerenboom: “Dan lukt het meestal ook om een passende oplossing te vinden. Ook het gevoel van onmacht wordt weggenomen. Bijkomend voordeel is dat door de verandering ook andere mensen niet meer in dezelfdesituatie terecht gaan komen”.

Wat doet ‘VerstrIKt’ precies?

‘VerstrIKt’ zal niet álle gevallen in behandeling nemen, wel als:

  • Een individuele burger, organisatie of bedrijf vastloopt in of tussen processen en procedures van afdelingen en diensten binnen de gemeente.
  • Een individuele burger, organisatie of bedrijf vastloopt tussen processen en procedures van meerdere organisaties in een keten.
  • Er geen sprake is van mediation, lopende juridisch procedures of politiek conflict.
  • De weg naar bezwaar of klacht voorkomen kan worden.
  • Het een voorbeeld betreft van een structureel probleem, dat dus samenhangt met procedures, werkwijzen of (een veelheid aan) regels.

In de landelijke monitor van gemeentelijke websites is Uden opgeklommen naar de tweede plaats achter koploper Capelle aan den IJssel. Daarmee is een belangrijke basis gelegd op weg naar excellente dienstverlening, een belangrijk onderdeel uit het Udense coalitieprogramma “Kiezen voor de toekomst van Uden”.

Merken dat het werkt

Wethouder René Peerenboom is enthousiast maar ook realistisch:”Natuurlijk is het fantastisch dat we het goed doen in vergelijking met andere gemeenten, maar het is vooral van belang dat onze burgers en bedrijven gemak hebben van onze website. En dan is het goed om te merken dat het werkt: tijdens de laatste storm is er best veel overlast geweest, in die periode is extra veel gebruik gemaakt van het digitaal melden van overlast in de openbare ruimte.”

Digitaal geregeld

Inmiddels kunnen burgers en bedrijven tientallen producten aanvragen vanuit huis of bedrijf. Zo kan een verhuizing helemaal digitaal geregeld worden, maar ook het organiseren van een evenement of het aanvragen van bijzondere bijstand kan via de website geregeld worden. Verder kunnen Udenaren de voortgang via een eigen internetpagina volgen en is het mogelijk dat het Udense gemeentenieuws wekelijks in de mailbox komt.

Informeren en communiceren

Uden zet in een krant alle ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening op een rij. Maar de gemeente wil niet alleen informatie naar de inwoners brengen. Inwoners kunnen op een klaagmuur in het gemeentehuis hun mening geven over de dienstverlening van de gemeente. In het filmpje kunt u horen hoe dit in zijn werk gaat.